Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju

2021-2-PL01-KA210-ADU-000050348 

 

Termin realizacji: 01/04/2022 - 31/03/2023

Akcja - KA 2 - Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji dorosłych - partnerstwa na małą skalę

Organizacje:

LIDER: Fundacja Edukacja Zdrowie Rozwój, Sucha Beskidzka, Polska

Partner: Európai Ökociklus Társaság (European Ecocycles Society), Gyöngyös, Węgry

 

                                                                  

 

Głównym celem projektu jest podniesienie jakości prowadzonych działań edukacyjnych, w tym zmiana sposobu prowadzenia zajęć poprzez opracowanie autorskiego kursu (tworzącego wspólnie jeden spójny kurs międzynarodowy) bazujących na rozwiązaniach cyfrowych ukierunkowanych na budowaniu wiedzy, umiejętności i postaw wśród osób dorosłych na obszarze Partnerstwa w zakresie zmiany klimatu i zrównoważonego rozwoju.

Celem pośrednim jest wzmocnienie potencjału Partnerstwa poprzez podniesienie kompetencji pracowników i współpracowników biorących udział w przedsięwzięciu oraz uzyskanie dogłębnej informacji o stanie wiedzy i świadomości mieszkańców w zakresie zmian klimatycznych, ekologii i zrównoważonego rozwoju.

Opracowana oferta edukacyjna przygotowana zostanie w wersji elektronicznej i zamieszczona na ogólnodostępnej platformie edukacyjnej Moodle. Zadania bazujące na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych (cyfryzacja kursów i procesu ankietowania oraz wirtualne upowszechnianie) jest zgodne z wizją i kierunkami rozwoju Partnerstwa bowiem wobec zagrożeń wynikających z pandemii COVID – 19 wszystkie podmioty kształcenia formalnego i nieformalnego przeniosły ciężar edukacji na formułę na odległość. Wynika to nie tylko z zaleceń i wymogów bezpieczeństwa ale również jest rozwiązań od wielu lat stosowanych iw ramach kształcenia osób z ograniczonym czasem ( oszczędność dojazdów i noclegów), chcących samodzielnie kształtować godziny nauki ( osoby pracujące, wychowujące dzieci). W tym zakresie zarówno sam proces badawczy i jego wersja cyfrowa jak i programy kursów edukacyjnych z formułą kształcenia na odległość wpisują się w priorytet Cyfryzacji ( Transformacji cyfrowej).

Rezultaty projektu:

1) Modelowy kurs Zrównoważonego Rozwoju wykorzystujący narzędzia cyfrowe ukierunkowane na budowanie wiedzy, umiejętności i postaw wśród osób dorosłych na obszarze Partnerstwa w zakresie zmiany klimatu i zrównoważonego rozwoju.

2) Spotkania międzynarodowe (np. wymiana doświadczeń, poznanie organizacji goszczącej, wspólne szkolenia lub udział w warsztatach)

3)Spotkania upowszechniające.

4) Wzrost wiedzy uczestników projektu w zakresie zmian klimatycznych, zrównoważonego rozwoju oraz środowiska naturalnego traktowanego jako dziedzictwo przyszłych pokoleń

5) Kształtowanie się pozytywnych postaw wśród uczestników projektu w zakresie ekologii, zmian klimatycznych, zrównoważonego rozwoju

6) Wzrost wiedzy i podniesienie potencjału Partnerstwa w obszarach działań objętych interwencją.

 

__________

 

Szanowni Państwo,

 

Zwracamy się z uprzejmą prośbą o udział w badaniu w ramach projektu „Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju” realizowanego w ramach europejskiego programu Erasmus+ w polsko-węgierskim partnerstwie.

Grupę docelową badania stanowić będą osoby dorosłe różnego pokroju – aktywne zawodowo, wykluczone społecznie, wykonujące niszowe zawody, mające niskie zarobki, niskie wykształcenie).

Zakres działań i ich formuła został opracowany w taki sposób iż nie ogranicza to w żaden sposób ich uczestnictwa.

Analiza tematu pozwoliła na zdefiniowanie GŁÓWNEGO PROBLEMU jakim jest brak atrakcyjnej oferty (konieczność jej opracowania) z zakresu edukacji nieformalnej kierowanej do osób dorosłych w obszarze kształtowania postaw pro ekologicznych i zwiększenia wiedzy teoretycznej i praktyczne w tematyce zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych. Analogiczny problem zdefiniowali Partnerzy. Wszyscy wskazali również potrzebę umiędzynarodowienia kursach dobrych praktyk i pomysłów wdrażanych w poszczególnych krajach.

Projekt pozwoli również na utworzenie innowacyjnego kursu edukacyjnego, który kierowany będzie do niszowych grup docelowych w formule cyfryzacji. Powiększy to ofertę edukacyjną podmiotów. Wreszcie dzięki projektowi personel uzyska doświadczenie i nabędzie nową wiedzę co pozwoli na lepsze wykonywanie zadań w przyszłości. Znaczenie ma również wymiana praktyk i zacieśnienie się więzi / relacji które skutkować mogą kolejnymi przedsięwzięciami.

Grupą docelową, która odniesie korzyści będą również pracownicy instytucji, podmiotów edukacji nieformalnej, którzy dzięki zaangażowaniu nabędą nową wiedzę i praktyczne umiejętności nie tylko z obszaru edukacji ale szeroko rozumianej tematyki przyrodniczej / ekologicznej.

Wreszcie ostateczni odbiorcy kursu (krajowych kursów cząstkowych) uzyskają dostęp do wiedzy teoretycznej i praktycznej , którą mogą stosować w realiach dnia codziennego na stanowiskach pracy w biznesie ale także w gospodarstwach domowych.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety on-line!

__________

 

Polska 2022 – I międzynarodowe spotkanie Partnerów projektu

 

29 września 2022 – Międzynarodowe spotkanie partnerów projektu 

W siedzibie naszej Fundacji  gościliśmy naszego partnera projektu ”Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju”.  

Celem spotkania było:

  1. Zapoznanie się i zbudowanie pozytywnych relacji
  2. Omówienie zasad realizacji umowy partnerskiej
  3. Weryfikacja zakresów odpowiedzialności w ramach projektu.
  4. Omówienie postępu prac projektowych,
  5. Monitoring administracyjno-finansowy,
  6. Ewaluacja dotychczasowych działań

Odbyła się także dyskusja dotycząca prowadzonej ankietyzacji i raportu naukowego wraz z międzynarodowymi rekomendacjami. W trakcie spotkania porozmawialiśmy także o różnicach i podobieństwach w zakresie zrównoważonego rozwoju między naszymi krajami. Dużo ciekawych tematów pojawiało się w trakcie całego dnia.

 

Czekamy już na kolejne spotkania!

Do zobaczenia na Węgrzech w styczniu 2023 roku!

 

Zespół projektowy Fundacji Edukacja, Zdrowie, Rozwój

 

__________

 

"Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju" – Fundacja i European Ecocycle Society publikują raport z badań

Konieczność ochrony środowiska i podejmowania bardziej zrównoważonych działań w przestrzeni publicznej to jedne z najważniejszych wyzwań, przed jakimi stoi współczesny świat. Dostrzeżono, iż większa odpowiedzialność, etyka działania oraz gotowość stosowania rozwiązań proekologicznych pojawiają się tam, gdzie poziom edukacji w tym obszarze osiąga wyższy poziom. Jak zatem edukować kolejne pokolenia? Gdzie pojawiają się największe wyzwania? I jak stawić im czoła? Postanowiła ustalić to Fundacja Edukacja, Zdrowie, Rozwój (Polska) podejmując się realizacji projektu "Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju" wraz z partnerem: European Ecocycle Society (Węgry).

Działania, prowadzone w ramach programu "KA 2 - Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji dorosłych - partnerstwa na małą skalę", rozpoczęły się od dogłębnej diagnozy analizowanego problemu. Przeprowadzono badania ankietowe, w których wzięło po 1000 uczestników z każdego kraju partnerskiego. Grupę docelową badań stanowiły osoby dorosłe, należące do różnych kategorii: aktywne zawodowo, wykluczone społecznie, wykonujące niszowe zawody, mające niskie zarobki i niskie wykształcenie. Wyniki badań wykazały, że wszystkie te grupy rozumieją wagę problemów natury ekologicznej (szczególnie w Polsce świadomość ta osiąga wysoki poziom). Jednocześnie badani dostrzegali jednak także wyraźny brak atrakcyjnej oferty z zakresu edukacji nieformalnej, kierowanej do osób dorosłych - szczególnie w obszarze kształtowania postaw proekologicznych, zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych.

Wyniki badań zostały przedstawione w raporcie naukowym, przygotowanym przez partnerów projektu. Bazując na wnioskach, obie instytucje zidentyfikowały pilną potrzebę umiędzynarodowienia kursów i dobrych praktyk. Aby wypełnić te lukę, drugi etap wspólnego projektu zakłada opracowanie innowacyjnego kursu edukacyjnego, który będzie dostępny w formule cyfrowej i skierowany do niszowych grup docelowych. W rezultacie, projekt przyczyni się do zwiększenia poziomu świadomości i zaangażowania osób dorosłych w kwestie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Ponadto, kurs cyfrowy będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych, co umożliwi szerzenie wiedzy i dobrych praktyk w skali ogólnoeuropejskiej.

Warto zaznaczyć, że edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju to nie tylko kwestia wiedzy teoretycznej, ale także kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych, które pozwolą na lepsze dbanie o planetę w codziennym życiu. Aby było to możliwe, projekt zakłada konieczność szerokiego edukowania wszelkich jednostek i podmiotów, funkcjonujących aktywnie w życiu publicznym, w tym m.in.: studentów wyższych uczelni na poziomie licencjatu i magisterium, studentów programów edukacji zawodowej, trenerów i mentorów, nauczycieli szkół podstawowych i średnich, uczestników programów edukacji dla dorosłych, firm i samorządów lokalnych/regionalnych oraz innych grup społeczeństwa, uczestniczących w edukacji nieformalnej.

Z przeprowadzonych badań i analiz wynika także, iż kluczowe obszary tematyczne, które powinny zostać wzięte pod uwagę w trakcie przygotowywania wspomnianych programów edukacyjnych, to szczególnie: nauki o Ziemi, zarządzanie zasobami naturalnymi, zrównoważona produkcja żywności, rolnictwo wielofunkcyjne, gospodarka o obiegu zamkniętym, zmiany klimatu i łagodzenie ich negatywnych skutków, zrównoważona turystyka, lokalna produkcja, odnawialne źródła energii oraz wybór produktów i świadoma konsumpcja. W kontekście tak holistycznych celów należy zatem stwierdzić, iż projekt " Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju" to ważny krok w kierunku ochrony naszej planety dla przyszłych pokoleń.

 

 __________

 

# Międzynarodowe spotkania - II spotkanie projektowe na Węgrzech  "Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju"

#PROJEKTY | START projektu: "Wielopłaszczyznowy wzrost potencjału w edukacji dorosłych. Nowe doświadczenia i wyzwania"!
Przedstawiciele naszej Fundacji przebywali na Węgrzech @EuropeanEcocyclesSociety (Węgry) opracowywali harmonogram prac projektowych. Wspólna strategia pozwoli zaadresować kilka kluczowych problemów, pojawiających się w globalizujących się społecznościach lokalnych:
 
• Jak walczyć ze stereotypami, dotyczącymi imigrantów?
• Jak skutecznie włączać przyjezdnych w społeczne i zawodowe życie lokalnych społeczności?
• Jak edukować kadry, aby były gotowe na wspieranie tych zadań?
• Jak łączyć globalny rozwój z dbałością o środowisko lokalne?
 
W trakcie prac powstaną m.in. scenariusze szkoleniowe dla kadry administracyjnej, a także cykl warsztatów w zakresie budowania relacji z nowymi partnerami i rozwijania istniejących partnerstw. Zaplanowano także kursy dla lokalnych liderów i NGOsów w zakresie form i metod aktywizacji zawodowej obcokrajowców.
Jesteście ciekawi efektów? Zapraszamy do śledzenia naszego Facebooka, gdzie na bieżąco relacjonować będziemy postępy prac.
 

   

 

     

 

 __________

Fundacja Edukacja Zdrowie Rozwój i European Ecocycles Society prezentują innowacyjny kurs dotyczący zrównoważonego rozwoju

Fundacja Edukacja Zdrowie Rozwój we współpracy z European Ecocycles Society realizuje projekt, mający na celu podniesienie świadomości mieszkańców Polski i Węgier na temat zmian klimatycznych oraz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego przedsięwzięcia opracowano m.in. modelowy kurs, wykorzystujący narzędzia cyfrowe, który ma na celu budowanie wiedzy, umiejętności i postaw wśród osób dorosłych.

Strona polska przygotowała dwa moduły kursu. Pierwszy z nich stanowi wprowadzenie do tematu energii odnawialnej w Polsce, jednocześnie będąc poradnikiem w zakresie oszczędzania surowców i środków. Drugi moduł skupia się na wymiarze ekonomicznym zrównoważonego rozwoju i stara się odpowiedzieć na pytanie o to, czy życie w duchu ekologicznym jest kosztowne i czy każdy może sobie na nie pozwolić.

Partnerzy z Węgier opracowali z kolei moduł, w całości poświęcony problemowi zarządzania odpadami. Dzięki udziałowi w szkoleniu, uczestnicy zdobędą wiedzę, pozwalającą na jedoczesną ochronę środowiska, a także zasobów finansowych i zdrowia. Pierwszy moduł stanowi wprowadzenie, prezentując definicje i klasyfikacje odpadów, natomiast drugi skupia się na praktycznym gospodarowaniu odpadami.

Głównym celem projektu jest doskonalenie działań edukacyjnych poprzez stworzenie autorskiego kursu, który tworzy spójny program na poziomie międzynarodowym. Kurs wykorzystuje zaawansowane technologie cyfrowe, które służą rozwijaniu wiedzy, umiejętności i postaw wśród dorosłych osób w zakresie tematyki zmian klimatycznych i zrównoważonego rozwoju.

Projekt ma dodatkowo na celu wzmocnienie potencjału Partnerstwa poprzez podniesienie kompetencji pracowników i współpracowników zaangażowanych w inicjatywę. Ponadto, projekt zakłada zdobycie dogłębnej wiedzy na temat stanu świadomości i poziomu wiedzy mieszkańców dotyczących zmian klimatycznych, ekologii oraz zrównoważonego rozwoju.

          

 

 __________

Partnerzy projektu opracowali standardy pracy dla realizatorów kształcenia dorosłych w obszarze ekologii i zrównoważonego rozwoju

Partnerzy projektu, Fundacja Edukacja Zdrowie Rozwój i European Ecocycles Society, osiągnęli kolejny kamień milowy, opracowując osobny standard pracy dla realizatorów kształcenia osób dorosłych w Polsce i na Węgrzech. Wytyczne zostały stworzone w celu zapewnienia skuteczności procesu edukacyjnego.

W ramach dalszych prac projektowych, partnerzy skoncentrowali się na opracowaniu standardów pracy, które mają zapewnić efektywność procesu nauczania. Wytyczne te obejmują szereg zagadnień, takich jak: odpowiednie przygotowanie prowadzącego do prowadzenia zajęć, zgodność przekazywanych treści z programem kursu, jasne, zrozumiałe, logiczne i uporządkowane przekazywanie wiedzy i umiejętności, łączenie treści teoretycznych z praktyką, optymalne wykorzystanie środków dydaktycznych, inspirowanie uczestników do samodzielnego myślenia, budzenie ciekawości, zainteresowania i zaangażowania, a także zastosowanie odpowiednich metod dydaktycznych, które przyczynią się do osiągnięcia założonych efektów edukacyjnych.

Przygotowane standardy pracy dla realizatorów kształcenia osób dorosłych zostały opracowane w celu zapewnienia wysokiej jakości prowadzonych zajęć oraz skutecznego przekazu wiedzy. Ich wprowadzenie ma zagwarantować, że szkolenia i kursy, dotyczące ekologii i zrównoważonego rozwoju, będą realizowane w profesjonalny i efektywny sposób. Odrębne standardy pracy dla edukatorów w Polsce i na Węgrzech są istotne ze względu na konieczność dostosowania działań edukacyjnych do regionalnych odbiorców oraz uwzględnienia różnic w warunkach i kontekście społecznym obu krajów.

       

 

 __________

KONFERENCJA UPOWSZECHNIAJĄCA REZULTATY PROJEKTU

Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju
KA 2 - Partnerstwa na małą skalę w edukacji dorosłych

2021-2-PL01-KA210-ADU-000050348

17.03.2023, godz. 12.00, sala 06, ul. Spółdzielców 1, Sucha Beskidzka

 

PROGRAM

 

Serdecznie zapraszamy

 __________

Innowacje na rzecz edukacji – partnerzy podsumowali efekty projektu

 

Konferencja pt. "Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju" odbyła się 17 marca 2023 r. w Suchej Beskidzkiej w ramach projektu KA2 - Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji dorosłych. Konferencja była poświęcona prezentacji wyników międzynarodowego projektu partnerskiego oraz trendów edukacji pozaformalnej w krajach partnerskich.

 

Konferencję otworzyła Pani Maria Grzechynka – Prezes Fundacji Edukacja Zdrowie Rozwój. Po powitaniu gości i krótki przemówieniu Pani Prezes głos zabrał Pan dr Marek Nocoń. W swoim wystąpieniu przedstawił założenia i rezultaty międzynarodowego projektu partnerskiego, realizowanego na rzecz zwiększania efektywności edukacji dorosłych. Następnie dyrektor Babiogórskiego Parku Narodowego, dr Tomasz Pasierbek, wygłosił wykład na temat współczesnych wyzwań w dziedzinie ochrony środowiska. Merytoryczne prelekcje stanowiły wstęp do dalszych rozważań, które eksperci podjęli w ramach międzynarodowego panelu dyskusyjnego.

 

Eksperci wśród których znaleźli się: Maria Grzechynka - Fundacja Edukacja Zdrowie Rozwój, dr Marek Łabaj, prof. WSTiE, dr Tomasz Pasierbek – Babiogórski Park Narodowy, Lucyna Jurzak – Stowarzyszenie na rzecz rozwoju regionów oraz prof. dr hab. Sandor Nemethy – Stowarzyszenie European Ecocycles, Uniwersytet w Tokaju, Węgry dyskutowali nad trendami edukacji pozaformalnej w krajach partnerskich i rekomendacjami UE, dotyczącymi edukacji osób dorosłych, materiałów edukacyjnych i rozwiązań cyfrowych. Ten niezwykle interesujący panel dyskusyjny był moderowany przez dr Marka Noconia.

 

Wnioski z dyskusji panelowej okazały się cennym punktem wyjścia do warsztatów z zakresu zrównoważonego rozwoju, które przeprowadzili prof. dr hab. Sandor Nemethy oraz Anna Oleksa-Kaźmierczak. W ramach warsztatów zaprezentowano  także wyniki i wnioski z przeprowadzonych w ramach projektu badań oraz opracowane w ramach projektu kursy skierowane do osób dorosłych, zainteresowanych rozwojem osobistym i zasadami zrównoważonego rozwoju Kurs I to wprowadzenie do tematu energii odnawialnej w Polsce, stanowiący jednocześnie poradnik oszczędzania energii. Kurs II skupi się w pełni na wymiarze ekonomicznym i odpowie na pytanie: czy zrównoważony rozwój to kosztowna inwestycja i czy każdego stać na życie w duchu eko?  Konferencję zakończył panel, umożliwiający uczestnikom odbycie indywidualnych konsultacji z ekspertami oraz testowanie opracowanej w ramach projektu platformy z modelowym kursem zrównoważonego rozwoju.

 

--

Głównym celem realizowanego projektu jest podniesienie jakości prowadzonych działań edukacyjnych, w tym zmiana sposobu realizacji zajęć, poprzez opracowanie autorskiego kursu, bazującego na rozwiązaniach cyfrowych. Przygotowane szkolenia dotyczą kluczowych współcześnie zjawisk: zmiany klimatu i zrównoważonego rozwoju.

 

     

 

   

 

 __________

 

Partnerzy podsumowali osiągnięcia projektu „Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju”

Wydarzenie, które odbyło się 25 marca 2023 roku na Węgrzech, było kluczowym etapem realizacji projektu po stronie partnera z Węgier. Głównym celem konferencji było upowszechnienie i promocja efektów, wypracowanych w trakcie wielomiesięcznych prac. Partnerzy dołożyli wszelkich starań, aby wydarzenie stało się także okazją do globalnej wymiany wiedzy, rekomendacji oraz aktywnego wspierania rozwoju sektora edukacji dorosłych.

Głównym punktem agendy było przedstawienie założeń i rezultatów międzynarodowego projektu partnerskiego, który koncentrował się na edukacji dorosłych w kontekście zrównoważonego rozwoju. Prezentacja ta miała na celu podzielenie się osiągnięciami projektu, jak również zaprezentowanie jego istoty i celów. Konferencja uwzględniała również moderowaną dyskusję z panelem ekspertów, którzy omówili trendy w edukacji pozaformalnej w krajach partnerskich oraz rekomendacje Unii Europejskiej, dotyczące edukacji dorosłych, materiałów edukacyjnych i rozwiązań cyfrowych.

Podczas konferencji zaplanowano również warsztaty, dotyczące zrównoważonego rozwoju, które stanowiły unikalną okazję do interaktywnego uczenia się i eksploracji tematyki projektu. Poprzez aktywne zaangażowanie uczestników w praktyczne ćwiczenia i studia przypadków, warsztaty umożliwiły im zdobycie praktycznych umiejętności i kompetencji, związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Projekt jako całość ma kluczowe, praktyczne znaczenie dla sektora edukacji dorosłych i społeczności lokalnych. Poprzez opracowanie standardów pracy i dedykowanych kursów, projekt przyczynia się do zapewnienia wysokiej jakości prowadzonych zajęć oraz skutecznego przekazu wiedzy. Wprowadzenie tych norm ma na celu profesjonalizację szkoleń i kursów, dotyczących zrównoważonego rozwoju, a także podniesienie efektywności procesu nauczania dorosłych.